vrijdag 22 april 2011

Het gaat van binnen naar buiten

En waar heb ik het dan over? Je mooie koppie en body!

Dit is een echte money saver en helaas is het een les die ik pas laat heb geleerd. Wat je eet is heel erg belangrijk.

Ik zal het niet onder stoelen of banken schuiven: Ik eet volgens de manier van Atkins. In eerste instantie is het een dieet om af te vallen, wat hard nodig was bij mij, later is het een levenslange manier van eten.

Het Nederlandse eetpatroon zit vol met suiker, brood, aardappelen en pasta, vet en vlees worden weinig genuttigd. Het Voedingscentrum verteld ons dat we dieet en light producten moet gebruiken om maar zo weinig mogelijk vet binnen te krijgen. Ook wordt aangeraden om op te letten hoeveel calorieen je binnen krijgt.

Helaas voor mij word ik van dit eetpatroon moddervet. Met m'n 1,78m woog ik op m'n 19e 95 kilo. Ik at geen chips, koekjes of ijsjes, ik fietste elke dag 10 km en reed 1 keer per week paard. Daar zat het probleem dus niet.
M'n huid zat onder de puisten, als ik 2 uur niets had gegeten ging ik zowat van m'n stokje, ik had constant dorst en het werd elke dag erger... ik zat in een neerwaartse spiraal. Een jaar geleden was ik elke dag misselijk, duizelig en zwak. Er moest wat veranderen en snel ook!

Zes jaar lang heb ik van alles geprobeerd: vegetarisch eten, vetarm eten, veel sporten, mezelf uithongeren. Ik viel wel wat af, maar kon mezelf niet lang in toom houden en vrat alles er weer aan na zo'n 3 maanden een dieet te volgen. Daarbij werd m'n fysieke gesteldheid steeds slechter. Ik kon nauwelijks de trap oplopen zonder een blackout te krijgen. Om maar te zwijgen over hoe ik er uit zag!

Op de dag dat ik wilde besluiten om te accepteren dat ik me de rest van m'n leven slecht zou voelen, kwam Atkins op m'n pad. Ik vond het maar een eng dieet, maar ik besloot om het nog eenmaal te proberen.

Atkins is een koolhydraatarm dieet, met een normale portie vlees en veel vet. Klinkt slecht, toch? Geen brood, aardappelen...niets van de voedingsmiddelen waar Nederland groot en sterk op is gegroeit! In plaats daarvan moet je mayonaise, roomboter, kokosvet en olijfolie gebruiken. En groenten? Minstens 300 gram per dag! Hoe ging ik dat in vredesnaam doen?

Ik begon met Fase 1, waar je geen suiker/zoetstoffen mag gebruiken, geen granen, geen wortelen, geen peulvruchten, maximaal 100 gr kaas, een klein beetje room en verder eieren, salades en vlees/vis.

Al snel begon ik me beter te voelen. Ik barstte van de energie en ik viel snel af.

Om een lang verhaal kort te maken: Dit was 6 maanden geleden en ik voel me nog steeds fantastisch. Ik zit in de laatste, de levenslange, fase en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om ooit te stoppen.
Wat heeft dit met beauty te maken? Ik zal het voor je op een rijtje zetten:

Nederlands eetpatroon:
- Vet haar, droge punten en vooral erg DOF haar dat niet wilde groeien
- Slappe nagels die al spleten als je er naar keek
- Puisten, vette huid, veel oneffenheden
- Migraine en PMS

Atkins:
- Sterk, snelgroeiend haar dat niet snel vet wordt
- Ontzettend sterke nagels, kunnen heel lang groeien zonder te breken/splijten (ik kan echt niet genoeg benadrukken hoe mooi m'n nagels nu zijn!)
- Stralende huid, geen foundation nodig, puistvrij
- Geen migraine, geen PMS

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, de lijst is eindeloos! Ik probeer je niet te 'bekeren', ik som alleen de voordelen op. Ook kwa geld hoef je het niet te laten, overal valt een mouw aan te passen.

3 opmerkingen:

  1. Een goed dieet doet inderdaad wonderen! Het eten van vers fruit geeft werklijk een energie boost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt helemaal :) Helaas krijg ik vaak migraine van fruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je toevallig wat recepten? Heb wat rondgekeken maar vind heel veel (ingewikkelde) recepten met vis.. Nu vind ik vis echt niet te vreten haha.

    Hoeveel ben jij afgevallen :)

    BeantwoordenVerwijderen